Finanse i podatki
Zmiany w podatkach od samochodów
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
07.10.2021
Ministerstwo Sprawiedliwości proceduje aktualnie nad kolejną propozycją nowelizacji procedury cywilnej. Głównym założeniem projektu jest zweryfikowanie dotychczasowej regulacji, która weszła w życie niespełna dwa lata temu. Pomimo tak krótkiego okresu obowiązywania, pojawiły się istotne kwestie praktyczne, które wymagają interwencji ustawodawcy.
Najważniejszą zmianą będzie wprowadzenie nowego wyższego progu wartości przedmiotu sporu. Dotychczas dla spraw, których wartość nie przekraczała 75.000 zł, właściwym były sądy rejonowe. Nowelizacja ma sprawić, że granica zostanie podniesiona do wartości 150.000 zł. Taki zabieg wydaje się być słusznym rozwiązaniem, w szczególności jeśli weźmie się pod uwagę konieczność odciążenia sądów okręgowych i umożliwienia im rozpoznawania spraw większego „kalibru”. Niestety tak istotna zmiana właściwości rzeczowej sądów wpłynie na wydolność sądów rejonowych. Praktycy wskazują, że doczasowa słaba kondycja sądów rejonowych, po przydzieleniu znacznej ilości nowych spraw, może doprowadzić do dalszego wydłużania czasu rozpoznawania spraw.
Zdecydowanie mniej kontrowersyjne zmiany dotyczą zażaleń. Zgodnie z propozycją Ministerstwa, jeżeli w przepisie szczególnym, który wskazuje na uprawnienie do wniesienia zażalenia, nie będzie sprecyzowane do jakiego sądu powinno być ono złożone, wówczas przyjmuje się, że zażalenie powinien rozpatrzyć sąd drugiej instancji. Celem tej zmiany jest zwiększenie pewności dla osób składających ten środek odwoławczy, dotychczas w wielu przypadkach trudno było ustalić właściwość i skład sądu. Warto wspomnieć, że zgodnie z doniesieniami z Ministerstwa, wraca rozwiązanie sprzed nowelizacji z 2019 roku, które dotyczy rozpatrywania braków formalnych odwołania przez sąd pierwszej instancji. Przekazywanie sprawy do sprawdzenia braków formalnych do drugiej instancji nie sprawdziło się, przede wszystkim ze względu na wydłużony czas rozpoznania środka.
Dodatkowo, pojawi się możliwość udzielenia pełnomocnictwa procesowego do doręczeń pism sądowych. Rozwiązanie to zapewni większą skuteczność doręczeń sądowych i będzie stanowić ułatwienie dla osób, które rzadko są dostępne pod adresem zamieszkania.
Zmiany mają objąć także posiedzenia przygotowawcze, które w obecnym kształcie prawie nigdy się nie odbywają. Nowelizacja wprowadzi większą swobodę sędziów co do sposobu prowadzenia posiedzenia. Jednocześnie, jeżeli zajdzie możliwość rozpatrzenia sporu na posiedzeniu niejawnym sędzia powinien od razu takie posiedzenie wyznaczyć. Co więcej postanowienia wydane w toku posiedzenia będą ogłaszane stronom, ale nie będą podlegać doręczeniu.
Kolejnym novum ma być zwalczanie masowych wniosków o wyłączenie sędziego, które często paraliżują pracę sądu. W projekcie wprowadzono ograniczenie, że wniosek może dotyczyć tylko sędziów wchodzących w skład orzekający. Z drugiej strony, rozwiązanie to znacznie wydłuży postępowania dla osób związanych z danym sądem (np. jego pracownicy). Nie będzie bowiem możliwości zbiorczego wyłączenia wszystkich sędziów z wydziału lub sądu i przekazania sprawy do rozpoznania przez inny sąd.
Projekt jest aktualnie procedowany, po czym zostanie przedstawiony sejmowi do uchwalenia.