Kadra zarządzająca
Jakie zmiany czekają przedsiębiorców w 2024 r.?
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
06.08.2021
Nowe propozycje Komisji Europejskiej na ograniczenie CO2.
Podstawowe informacje
W dniu 14 lipca 2021 r. Komisja Europejska przyjęła zestaw propozycji, które mają przeciwdziałać emisji gazów cieplarnianych w Europie. Dotyczy to m.in. sektora motoryzacyjnego. Zestaw proponowanych zmian to realizacja Europejskiego Zielonego Ładu i stanowi jedną z podstaw programowych Komisji na najbliższe lata. Celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i to nie tylko w branży motoryzacyjnej. Docelowo Europa jako kontynent miałaby stać się pierwszym, który byłby emisyjnie neutralny dla środowiska.
W przypadku samochodów osobowych koncerny mają w ciągu najbliższych 9 lat (do 2030 r.) ograniczyć średnią emisję CO2 w nowych samochodach o 55% w porównaniu do 2021 r., a do roku 2035 r. ograniczyć tę emisję do zera. W odniesieniu do samochodów dostawczych będzie to odpowiednio 50% w 2030 r. i 100% ograniczenia emisji w 2035 r.
Główny wniosek płynący z powyższych propozycji to zakaz rejestracji od 2035 r. nowych samochodów, które będą miały silniki spalinowe. Oznacza to osiągnięcie zerowej emisyjności pochodzącej z transportu drogowego.
Razem w tymi zmianami Komisja Europejska przygotowała projekt regulacji odnoszącej się do konieczności zapewnienia odpowiedniej liczby stacji ładowania i niezbędnych do podjęcia działań celem zapewnienia odpowiedniego stanu infrastruktury w krajach członkowskich.
Komisja przyjmuje m.in. istnienie na głównych szlakach komunikacyjnych elektrycznych stacji ładowania co 60 kilometrów oraz co 150 kilometrów stacji tankowania wodoru.
Pojawiły się już oczywiście pierwsze głosy komentujące założenia Komisji. Dla przykładu Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów podnosi konieczność znacznego nakładu pracy państw członkowskich i wszystkich sektorów oraz skupienie się na innowacjach, tak aby zapewnić dostępność paliw z odnawialnych źródeł. Komisja Europejska przewiduje 3,5 miliona stacji ładowania samochodów elektrycznych do 2035 r. co w ocenie stowarzyszenia jest liczbą zbyt małą. Także Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) ostrzega przed kosztami społecznymi takich decyzji i brakiem gotowości infrastruktury oraz przemysłu. Wskazuje się także na możliwość większego wykorzystania bardziej elastycznych technologii takich jak samochody hybrydowe.
Dodatkowym podnoszonym przez komentujących zmiany aspektem jest kwestia wykluczenia z transformacji osób mało zamożnych, które kupują głównie używane i kilku czy nawet kilkunastoletnie samochody, których nie będzie stać na droższe samochody elektryczne.
Większość komentatorów nie neguje wprowadzanych propozycji i konieczności znacznego lub całkowitego ograniczenia emisyjności w ciągu najbliższych lat. Ekolodzy podnoszą nawet, że zaproponowane zmiany mogą być i tak zbyt mało radykalne.
Należy więc w dalszym ciągu śledzić prace nad rozwiązaniami dla motoryzacji w ramach propozycji Zielonego Ładu, bowiem pewnym jest, że emisyjność zostanie ograniczona. Jedynym pytaniem jest jak szybko się to stanie i jak szybko będzie trzeba podjąć działania przygotowawcze w tym kierunku.