Kadra zarządzająca
Najważniejsze zmiany w przepisach od 2023 r.
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Kontrakty i reklamacje
05.04.2019
Obserwując rynek sprzedaży samochodów osobowych, zauważa się coraz większą świadomość kupujących. Znają swoje uprawnienia i wykonują je, dlatego warto wiedzieć, w jakim terminie kupujący może wykonywać swoje uprawnienia.
Jak wiadomo kupujący może zgłaszać roszczenia z rękojmi jeśli sprzedana rzecz ma wadę, najczęściej fizyczną, polegającą na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. Kupujący w ramach rękojmi może żądać naprawy rzeczy, wymiany na nową, złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny lub oświadczenie o odstąpieniu od umowy sprzedaży.
Sprzedawca odpowiada za wadę, jeśli kupujący ją stwierdzi w terminie 2 lat od chwili wydania rzeczy. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi wygasa jeśli wada nie zostanie stwierdzona w wyżej wskazanym terminie; co jednak nie oznacza wygaśnięcia wszelkiej odpowiedzialności sprzedawcy. Kupujący będzie mógł dochodzić roszczenia na zasadach ogólnych, czyli z tytułu nienależytego wykonania umowy.
Reasumując, dla zachowania roszczeń z tytułu rękojmi wystarczające jest stwierdzenie wady przed upływem 2 lat. Moment ten jest początkiem biegu terminu realizacji uprawnień.
Kupujący w terminie roku od stwierdzenia wady może dochodzić w/w roszczeń, przy czym za dochodzenie uznaje się przede wszystkim wszczęcie postępowania sądowego. Konsument, w przeciwieństwie do przedsiębiorcy, nie musi niezwłocznie zawiadomić sprzedawcy o wadzie. Powinien jednak zgłosić roszczenie, czyli wskazać czego oczekuje od sprzedawcy.
W ostatnim czasie ustawodawca przedłużył termin dochodzenia roszczeń przez konsumentów. Od lipca 2018 roku roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jeżeli kupującym jest konsument, bieg terminu przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem terminów określonych w § 1 zdanie pierwsze – czyli dwa lata od wydania rzeczy.
Co to oznacza w praktyce? Przyjmijmy, że konsument stwierdził wadę po 8 miesiącach od wydania mu rzeczy, a roszczenie zgłosił po 9 miesiącach od wydania rzeczy. Termin dochodzenia roszczeń zostanie przedłużony do 24 miesięcy od dnia wydania rzeczy. Konsument ma tyle czasu na wytoczenie powództwa o wymianę rzeczy na ową lub o jej naprawę.
Natomiast jeśli konsument stwierdził wadę po 18 miesiącach od wydania rzeczy, a żądanie zgłosił po 19, to nadal ma 12 miesięcy na dochodzenie roszczeń licząc od dnia stwierdzenia wady – odpowiedzialność sprzedawcy zostanie przedłużona o ten okres, czyli ochrona konsumenta w istocie trwa 31 miesięcy.
Sytuacja wygląda odmiennie w momencie kiedy konsument złoży pawno – kształtujące oświadczenie o obniżeniu ceny lub odstąpił od umowy, bowiem na dochodzenie roszczeń z tego tytułu ma 6 lat ze skutkiem na koniec roku zgodnie z treścią art. 118 k.c. W przypadku przedsiębiorcy termin ten wynosi 3 lata ze skutkiem na koniec roku.
Jak widać okres trwania odpowiedzialności sprzedawcy jest relatywnie długi, dlatego tak ważne jest sprostanie oczekiwaniom klienta na etapie zawierania oraz wykonywania umowy, jak również prawidłowa reakcja w razie zgłoszenia roszczenia reklamacyjnego. Podstawową zasadą powinno być – lepiej zapobiegać, niż potem leczyć.