Finanse i podatki
Zmiany w podatkach od samochodów
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Motoryzacja przyszłości
Maciej Krotoski / 03.06.2019
Artykuł ten stanowi kontynuację pierwszej części analizy przepisów rozporządzenia.
Nie każdy może wystąpić z wnioskiem
Zgodnie z projektem rozporządzenia, wsparcie budowy lub rozbudowy infrastruktury do ładowania pojazdów energią elektryczną (także sprzedaży gazu ziemnego sprężonego (CNG) i skroplonego (LNG)) może zostać udzielone tylko przedsiębiorcy, który prowadzi przynajmniej jeden z rodzajów działalności wymienionych w przepisach tj.
Jak widać, krąg podmiotów został bardzo ograniczony. W przypadku np. stacji dealerskich nie sposób znaleźć dealera, który by jakąkolwiek z tych rodzajów działalności prowadził. Część dealerów wożąc samodzielnie samochody być może ma wpisane w rejestrze, że świadczy usługi w zakresie transportu drogowego, ale to jednak mniejszość.
Oprócz przynależności do kręgu beneficjentów wyżej wskazanych, ustawodawca wymaga zapewnienia profesjonalizmu wnioskodawców. Konieczne jest, aby przedsiębiorca posiadał co najmniej dwuletnie (2) doświadczenie w prowadzeniu określonej przepisami działalności gospodarczej; posiadał zatrudnienie na poziomie 10 osób w przeliczeniu na pełne etaty (pytanie – co w przypadku osób współpracujących w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej), a także posiadał siedzibę lub oddział na terytorium RP. Ponadto, wsparcie zostanie udzielone pod warunkiem zobowiązania się do zachowania trwałości infrastruktury przez co najmniej 3 lata od dnia oddania jej do użytkowania, a także zapewnienie świadczenia ogólnodostępnych usług ładowania pojazdów elektrycznych ( lub CNG, LNG). Oczywiście, wnioskodawca powinien zrealizować przedsięwzięcia wyłącznie w oparciu o obowiązujące normy i aktualne wymagania techniczne.
Nie wszystkie koszty będą podlegały wsparciu, aczkolwiek ustawodawca dość szeroko opisał katalog wydatków kwalifikujących się, tj. :
Kwota wsparcia będzie zależała od przedsięwzięcia, jakie będzie realizowane – czy dotyczy ono ładowania pojazdów energią elektryczną, czy np. dotyczy budowy i rozbudowy infrastruktury do dystrybucji sprężonego gazu ziemnego. Wysokość wsparcia oraz jego forma przedstawia poniższa tabela:
Budowa lub rozbudowa infrastruktury o NORMALNEJ MOCY do ładowania pojazdów energią elektryczną (do 22kW) | Budowa lub rozbudowa infrastruktury o DUŻEJ MOCY do ładowania pojazdów energią elektryczną (powyżej 22kW) |
W formie dotacji lub pożyczki | W formie dotacji lub pożyczki |
nie więcej < 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem
q Dotacja wynosi nie więcej niż 30% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, q Pożyczka wynosi nie więcej niż 20% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, |
nie więcej < 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem
q Dotacja wynosi nie więcej niż 30% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, q Pożyczka wynosi nie więcej niż 20% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, |
ale nie więcej niż 25.500 PLN | ale nie więcej niż 150.000 PLN |
Budowa lub rozbudowa infrastruktury do dystrybucji lub sprzedaży sprężonego gazu ziemnego (CNG) | Budowa lub rozbudowa infrastruktury do dystrybucji lub sprzedaży skroplonego gazu ziemnego (LNG) | Budowa lub rozbudowa infrastruktury do dystrybucji lub sprzedaży wodoru |
W formie dotacji | W formie dotacji | W formie dotacji |
nie więcej < 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem | nie więcej < 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem | nie więcej < 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem |
ale nie więcej niż 750.000 PLN | ale nie więcej niż 1.500.000 PLN | Ale nie więcej niż 3.000.000 PLN |
Oprócz możliwości uzyskania wsparcia dla budowy i rozbudowy infrastruktury do ładowania pojazdów niskoemisyjnych, projekt rozporządzenia przewiduje możliwość uzyskania wsparcia w formie dotacji do zakupu nowych pojazdów. Zgodnie z przepisami projektu, wsparcie będzie przysługiwało w zakresie nabycia:
Wsparcie nie może zostać udzielone, jeżeli na nabycie tego samego pojazdu zostało wcześniej udzielone wsparcie ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.
Wsparcie będzie rozliczane w oparciu o zawartą umowę, która będzie określać szczegóły dotyczące zakresu przedsięwzięcia, jego etapów i sposobu wykonania. Obowiązkiem otrzymującego wsparcie jest realizacja projektu zgodnie z harmonogramem rzeczowo – finansowym oraz przekazanie Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej sprawozdania z realizacji projektu zgodnie z warunkami określonymi w umowie.
Nie każde koszty będą podlegać wsparciu. Za koszty kwalifikowalne uznane będą koszty faktycznie poniesione przez podmiot ubiegający się o wsparcie, spełniające poniższe kryteria:
Czy liczba stacji ładowania wzrośnie ?
W założeniu ustawodawcy celem wprowadzenia rozporządzenia ma być popularyzacja transportu z napędem alternatywnym, a jedną z dróg ku temu jest rozbudowa infrastruktury. Uzyskanie liczby 1 mln pojazdów elektrycznych do 2025 r. nadal wydaje się być nierealne.
W tym kontekście – paradoksalnie – przepisy te w istocie zamykają większości podmiotów dostęp do branży operatorów infrastruktury paliw alternatywnych mogących skorzystać z wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, ponieważ wymagają, ażeby przedsiębiorca ubiegający się o wsparcie prowadził określoną działalność. Jednocześnie profil tej działalności odnosi się do już obecności na rynku infrastruktury paliw alternatywnych (np. poprzez wymóg bycia operatorem stacji ładowania). Bez zmiany tych warunków pozwalających na rozszerzenie kręgu beneficjentów osiągnięcie zakładanego celu nie będzie możliwe.
Kto zyska na wsparciu?
Konstrukcja przepisów rozporządzenia powoduje, że przedstawiony model może generować liczne problemy w szczególności dla dealerów samochodowych.
Po pierwsze, dealer będzie musiał wygrać organizowany przez NFOŚiGW konkurs, co z pewnością będzie premiować podmioty największe.
Po drugie, wspomniana refundacja będzie uzyskiwana dopiero po sprzedaży pojazdów, czyli dealer będzie musiał zainwestować w pojazdy, sprzedać je i dopiero po ich sprzedaży odbiorcy końcowemu uzyska refundację.
Po trzecie, problemem mogą stanowić przepisy dotyczące pomocy publicznej i związane z tym rygory. Wiele podmiotów może nie chcieć korzystać z systemu dopłat, mając na uwadze np. warunek trwałości projektu przez dwa lata ( Pytanie: czy to oznacza, że przez dwa lata nabywca samochodu elektrycznego nie będzie mógł go sprzedać?). System dopłat do samochodów elektrycznych budzi sporo emocji wśród osób z branży, pojawiają się także propozycji zmiany i przypisania np. określonej puli środków z FNT, które będą równo dzielone wśród wnioskodawców (np. konieczność zgłoszenia liczby pojazdów na kolejny rok). Który z tych systemów wygra, nie sposób przewidzieć. Na pewno branża motoryzacyjne czeka na zachęty, które pozwolą na rozwój elektromobilności w naszym kraju.
Stan prawny na dzień 29 maja 2019 r.