Finanse i podatki
Zmiany w podatkach od samochodów
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Motoryzacja przyszłości
19.03.2021
Unia Europejska postawiła na rozwój pojazdów elektrycznych, dlatego wszystkie Państwa Członkowskie będą zobligowane do wprowadzenia nowych regulacji dotyczących ładowarek elektrycznych. Niejednokrotnie podkreśla się, że największą barierą dla rozwoju rynku pojazdów elektrycznych jest utrudniony dostęp do stacji ładowania. W tym względzie samochody o tradycyjnym napędzie zdają się być wciąż atrakcyjniejszym wyborem.
Unijna dyrektywa nr 2010/31/UE od 10 marca 2021 roku nałożyła na wszystkie Państwa Członkowskie, w tym Polskę, obowiązek zapewnienia instalacji co najmniej jednego punktu ładowania, wraz z infrastrukturą kanałową, na co najmniej jednym na pięć miejsc parkingowych, aby umożliwić zainstalowanie na późniejszym etapie punktów ładowania przeznaczonych dla pojazdów elektrycznych. Przez „punkt ładowania” należy rozumieć urządzenie, które umożliwia ładowanie pojedynczego pojazdu elektrycznego.
Pojawiły się dwa możliwe sposoby dostosowania do wymagań unijnych. Pierwszy z nich zakładał pozostawienie tzw. przepustów, do których w późniejszym czasie, można byłoby ułożyć przewody elektryczne i zamontować ładowarkę. Drugi zakłada, że budynki od razu powinny zostać okablowane. To rozwiązanie przyjęła również Polska nakazując, aby budynki projektowane i budowane były tak, żeby zapewnić moc przyłączeniową pozwalającą wyposażyć je w punkty ładowania.
W ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która stanowiła częściową transpozycję powyższej dyrektywy, ograniczono zakres, nałożonego przez UE obowiązku, do budynków użyteczności publicznej i mieszkalnych wielorodzinnych w gminach o liczbie mieszkańców wyższej niż 100.000, w których zostało zarejestrowanych co najmniej 60.000 pojazdów samochodowych.
Aktualnie w Komisji Prawniczej Rządowego Centrum Legislacji znajduję się projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu ustalania minimalnej mocy przyłączeniowej dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z powyższymi budynkami, które ustanowi minimalną moc przyłączeniową dla poszczególnych budynków. Dla budynków użyteczności publicznej, minimalna moc stanowić będzie iloczyn 20% planowanej liczby stanowisk postojowych i wartości mocy 3,7 kW, jednak nie mniej niż 3,7 kW. Dla budynków mieszkalnych wielorodzinnych, iloczyn 50% planowanej liczby stanowisk postojowych i wartości mocy 3,7 kW, jednak nie mniej niż 3,7 kW.
Wprowadzenie stacji ładujących w miejscach zamieszkania właścicieli elektryków jest najkorzystniejszym rozwiązaniem dla środowiska. Pojazd można bowiem naładować mniejszą mocą i w dłuższym czasie, co przekłada się zarówno na żywotność baterii jak i na obniżenie kosztów ładowania, z uwagi na niższe taryfy w godzinach nocnych.