Kadra zarządzająca
Nowelizacja przepisów dot. przepadku pojazdów
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Kadra zarządzająca
Małgorzata Miller / 16.05.2024
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. od 7 lipca 2024 r. będą obowiązywać wytyczne wprowadzające wymóg wyposażenia pojazdów w systemy bezpieczeństwa GSRII w samochodach ciężarowych powyżej 3,5 t.
General Safety Regulations to duży projekt unijny, mający na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach i zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Aby ten cel osiągnąć, konieczne jest ustandaryzowanie wyposażenia w samochodach – najpierw ciężarowych, a wkrótce także w samochodach osobowych czy autokarach.
Samochody ciężarowe powyżej 3,5 t rejestrowane od 7 lipca 2024 r. będą musiały posiadać odpowiednie systemy, takiej jak: system informowania przy ruszaniu (MOIS) wykrywający obiekty znajdujące się tuż przed maską pojazdu; czujniki martwego pola (BSIS) czyli obszary, których kierowca nie może zobaczyć w lusterkach a wykrywa obiekty lub osoby, które znajdują się w martwych polach; system informacji o cofaniu (REIS) zawierający zestaw czujników i kamer, które ułatwiają kierowcy manewrowanie pojazdem podczas jazdy na biegu wstecznym; system ostrzegania o przekroczeniu prędkości (ISA) i przypomina kierowcy o konieczności zdjęcia nogi z gazu; ostrzeganie o zmęczeniu kierowcy (DDAW); system monitorowania ciśnienia w oponach (TPSM) który poinformuje kierowcę, gdy ciśnienie zacznie spadać.
Dodatkowo, w każdym samochodzie ciężarowym rejestrowanym od lipca 2024 roku powinien znaleźć się system, który umożliwi montaż blokady antyalkoholowej. Blokada ta powstrzyma kierowcę przed uruchomieniem pojazdu, jeżeli ten nie skontroluje swojej trzeźwości, korzystając z obecnego na pokładzie samochodu alkomatu.
Powyższe systemy składają się na listę obowiązkowego wyposażenia, którego wymaga ostatnia aktualizacja GSR i mają wyeliminować błędy ludzkie po stronie kierowcy samochodu.
Systemy te są również projektowane tak, by ich działanie nie nakładało się na siebie i nie mogą dawać kierowcy wskazówek niezależnych i równoczesnych ani wprowadzać go w błąd, w razie gdy jedno działanie powoduje uruchomienie obu systemów.
Bardzo istotne jest, aby pamiętać o rejestracji pojazdów przed 7 lipca 2024, które nie posiadają tych elementów wyposażenia, bowiem po tej dacie pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 t niespełniające wymagań nie zostaną zarejestrowane na terenie Unii Europejskiej.
Dodatkowo, pojazdy skompletowane z homologacją Producenta Zabudowy, których nie ma możliwości rejestracji do 7 Lipca 2024 muszą znaleźć się na liście Końcowej Partii Produkcji, zezwalającej na rejestrację pojazdów po tej dacie (max. okres na rej. pojazdów 12 miesięcy od 07.07.24). W tym celu Producent Zabudowy jako producent pojazdu skompletowanego i jednocześnie podmiot wprowadzający pojazd do obrotu ma obowiązek wystąpienia do Transportowego Dozoru Technicznego z wnioskiem o wydanie decyzji o KPP w oparciu o własny limit. Obowiązek powiadomienia Producenta Zabudowy spoczywa na Nabywcy pojazdu. Należy podać numer VIN samochodu Producentowi Zabudowy i to z tym podmiotem ustalić zgłoszenie na listę Końcowej Partii Produkcji.
Mając na uwadze powyższe, należy spodziewać się komunikacji ze strony dealerów sprzedających samochody ciężarowe, a jeżeli nie, to samemu zadbać o realizację tego obowiązku, aby po 7 lipca 2024 r. nie pozostać z autem niemożliwym do zarejestrowania.