Finanse i podatki
Zmiany w podatkach od samochodów
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Motoryzacja przyszłości
28.06.2019
Choć coraz głośniej mówi się w Polsce o elektromobilności, opracowany na zlecenie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii przez konsorcjum Atmoterm S.A. i Forum Elektromobilności, raport dotyczący stanu rozwoju oraz aktualnych trendów rozwojowych w obszarze elektromobilności w Polsce, nie pozostawia złudzeń – roztaczane przez rządzących wizje nowoczesnego państwa zeroemisyjnego jeszcze długo pozostaną bardziej w sferze planów, aniżeli rzeczywistości.
Wnioski prezentowane w raporcie potwierdzają istnienie powszechnie znanych problemów, których wyeliminowanie nie może odbyć się z dnia na dzień. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez autorów raportu, udział polskich podmiotów w pracach projektowych, badawczych, rozwojowych i produkcyjnych, związanych z obszarem elektromobilności nie jest obecnie znaczący. Powodem takiego stanu rzeczy jest przede wszystkim brak odpowiednich środków finansowych oraz podwyższony poziom ryzyka towarzyszący tego rodzaju inwestycjom. Należy jednak zwrócić uwagę na potencjał, jaki posiadają w tym zakresie polskie spółki dostarczające autobusy elektryczne, takie jak Solaris Bus&Coach, czy Ursus Bus, dysponujące solidnym zapleczem technicznym i merytorycznym oraz wykwalifikowaną kadrą specjalistów.
Jak podkreśla się w raporcie, szanse wdrożenia do produkcji polskiego pojazdu elektrycznego są znikome, bowiem nie stanowi on realnego przedmiotu zapotrzebowania, ponadto cena, którą należy za niego zapłacić, nawet po uwzględnieniu proponowanych dopłat, jest zdecydowanie mniej konkurencyjna aniżeli cena pojazdów konwencjonalnych lub niskoemisyjnych. Alternatywę dla posiadania drogich pojazdów elektrycznych stanowić może rozwinięcie rynku usług car-sharingu tego rodzaju pojazdów, co z kolei wymaga rozpowszechniania wśród mieszkańców miast wiedzy na temat pozytywnych korzyści płynących z korzystania z pojazdów elektrycznych. Istotną barierę techniczną stanowi również niedostateczna infrastruktura ładowania pojazdów zeroemisyjnych, co potęguje obawy potencjalnych posiadaczy dotyczące możliwości realnego użytkowania takich pojazdów.
Podsumowując, stwierdzić należy, że Polska znajduje się obecnie na początku drogi do elektryfikacji transportu drogowego, a faktyczny rozwój elektromobilności w naszym kraju możliwy będzie dopiero po pokonaniu szeregu barier, mających charakter nie tylko techniczny, ale również ekonomiczny i społeczny.
Opracowano na postawie: Raport końcowy. Analiza stanu rozwoju oraz aktualnych trendów rozwojowych w obszarze elektromobilności w Polsce., Warszawa 2019, dostępny: https://www.gov.pl/documents/910151/911704/Raport_ko%C5%84cowy_-_Analiza_stanu_rozwoju_oraz_aktualnych_trend%C3%B3w_rozwojowych_w_obszarze_elektromobilno%C5%9Bci_w_Polsce.pdf/e82ad74c-0d71-231c-2efc-692b4dfe8f07.