Finanse i podatki
Zmiany w podatkach od samochodów
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Motoryzacja przyszłości
Maciej Krotoski / 22.05.2018
Jak już opisywaliśmy w poprzednim artykule, w prawie polskim, operatorem jest osoba sterująca modelem latającym lub bezzałogowym statkiem powietrznym (BSP). O tyle, o ile do latania modelem latającym nie potrzebujemy szczególnych kwalifikacji, to operatorem profesjonalnego drona, w świetle rozporządzenia z 19 września 2016 r., może być tylko osoba, która uprzednio ukończyła 18 lat oraz odbyła wymagane szkolenia, a także zdała egzamin praktyczno- teoretyczny UAVO ( art. 95 ust. 2 pkt. 5a ustawy z dn. 2 lipca 2002r. – Prawo lotnicze ). Gdy już zdobędziemy uprawnienia i zaczniemy poruszać się w przestrzeni powietrznej naszym bezzałogowym statkiem, obowiązywać nas będą zasady odpowiedzialności cywilnej. Ze względu na fakt, iż drony są statkami powietrznymi, stosujemy do nich takie same przepisy, jak do każdego pojazdu mechanicznego, a ich użytkownik odpowiada na zasadzie ryzyka. Oznacza to, że osoba posługująca się urządzeniami niebezpiecznymi, które wykorzystują siły przyrody powinna ponosić odpowiedzialność, chociażby nie była winna. Dlatego ważne jest, aby przestrzegać podstawowych zasad, podczas użytkowania naszego bezzałogowego statku powietrznego. Ukłon w stronę operatorów uczynił Minister Infrastruktury i Budownictwa – w swoim rozporządzeniu z dnia 8 sierpnia 2016 r., które to w dwóch załącznikach prawnie określa odpowiedzialność operatora modelu latającego jak i BSP. Zgodnie z nimi, operator musi zapewnić taki sposób posługiwania się statkiem, aby nie doszło do kolizji z innym statkiem powietrznym, dając przy tym pierwszeństwo załogowym statkom powietrznym. Idąc dalej, operator ponosi całkowitą odpowiedzialność za decyzję o wykonaniu lotu, za jego poprawność, a także za używanie modelu latającego/BSP zgodnie z zaleceniami i ostrzeżeniami producenta statku. Operator zobligowany jest również do stałej i starannej kontroli stanu technicznego BSP/modelu latającego, a w przypadku jakichkolwiek usterek technicznych do zaprzestania wykonywania lotów takim sprzętem.
Reasumując, latanie modelem latającym czy też bezzałogowym statkiem powietrznym jest bezpieczne dla tych osób, które odpowiedzialnie i rzetelnie podchodzą do operacji z wykorzystaniem drona. W następnym artykule skupimy się na obowiązkowym ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej, a także konsekwencjach jego braku.