Finanse i podatki
Zmiany w podatkach od samochodów
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Motoryzacja przyszłości
24.03.2022
W marcu 2021 roku opublikowane zostały wyniki konsultacji przeprowadzonych przez Komisję Europejską w sprawie rozporządzenia dotyczącego wyłączeń grupowych w sektorze pojazdów silnikowych (tzw. rozporządzenia „MVBER”, dalej też: „Rozporządzenie”). W maju ubiegłego roku natomiast sporządzono sprawozdanie, w którym dokonano oceny obowiązywania Rozporządzenia. Celem powyższych działań Komisji Europejskiej jest ustalenie wpływu MVBER na porozumienia wertykalne w branży automotive oraz ustalenie potrzeb ewentualnej zmiany dotychczasowych regulacji.
Na wstępie przypomnijmy, że porozumienia w sprawie dystrybucji pojazdów silnikowych i usług posprzedażowych na rynku wspólnotowym regulowane są obecnie przez dwa rozporządzenia. Pierwsze z nich – VBER (Vertical Block Exemption Regulation) – ma charakter ogólny i dotyczy porozumień wertykalnych. Druga regulacja natomiast skierowana jest do podmiotów na rynku pojazdów mechanicznych i określana jest skrótem MVBER (Motor Vehicles Block Exemption Regulation).
Rozporządzenie MVBER ma istotne znaczenie nie tylko punktu widzenia dealerów, serwisów i innych podmiotów na rynku motoryzacyjnym. Wejście w życie unijnej regulacji umożliwiło przede wszystkim obsługę samochodów objętych gwarancją nie tylko w autoryzowanych stacjach, ale także w niezależnych serwisach. Wprowadzone rozwiązanie zapewniło konsumentom prawo wyboru, a nieautoryzowane warsztaty mogły nawiązać realną konkurencję z ASO, co w konsekwencji doprowadziło do redukcji wygórowanych cen za usługi i części zamienne.
Ze względu na zbliżające terminy końca obowiązywania powyższych rozporządzeń, które mają nastąpić odpowiednio 21 maja 2022 roku dla rozporządzenia VBER oraz 31 maja 2023 roku dla Rozporządzenia MVBER, Komisja Europejska przeprowadziła konsultacje, w których udział brały m. in. podmioty z branży motoryzacyjnej oraz organizacje stowarzyszające takie podmioty.
Konsultacje skupiały się przede wszystkim na gromadzeniu informacji o praktykach branżowych, opiniach zainteresowanych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w sektorze motoryzacyjnym oraz szukaniu potencjalnych oszczędności. Przeprowadzenie takich konsultacji przed upływem okresu obowiązywania MVBER umożliwia Komisji uzyskanie kompleksowego obrazu skuteczności i wydajności Rozporządzenia.
Następnie w maju 2021 roku opublikowane zostało sprawozdanie, podsumowujące wyniki oceny MVBER. Wyniki zarówno konsultacji, jak i samo sprawozdanie jednoznacznie wskazują, że w okresie obowiązywania Rozporządzenia nie doszło do zmian na rynku motoryzacyjnym, które uzasadniałyby gruntowną nowelizację systemu MVBER. Jednocześnie wskazano, że branża automotive jest na etapie ewoluowania. Oznacza to, że ewentualne istotne zmiany na rynku pojawiają się dopiero w latach 2025-2030. Po części jest to również związane ze zmianą modelu dystrybucji pojazdów w Europie. W wyniku dokonanych ustaleń, Komisja Europejska zaproponowała przedłużenie okresu obowiązywania rozporządzenia MVBER do 31 maja 2028 roku.
Natomiast w zakresie ogólnej regulacji VBER, dotyczącej również porozumień na rynku motoryzacyjnym, na połowę 2022 roku zaplanowane zostało uchwalenie nowego rozporządzenia, które zastąpi dotychczas obowiązujący akt prawny. Jednocześnie Komisja Europejska przeprowadziła w lutym 2022 roku dodatkowe konsultacje społeczne w sprawie tzw. podwójnej dystrybucji, której wyniki mają zostać uwzględnione przy sporządzaniu nowego rozporządzenia VBER. Należy pamiętać, że system podwójnej dystrybucji, w którym producent lub importer działa również na rynku detalicznym jest szczególnie znany w branży dealerskiej.
O aktualizacjach w sprawie rozporządzeń dotyczących porozumień w sprawie dystrybucji pojazdów silnikowych i usług posprzedażowych będziemy informować w kolejnych wpisach.