Finanse i podatki
Zmiany w podatkach od samochodów
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Finanse i podatki
Maciej Krotoski / 28.04.2021
Zbliża się okres rozliczenia subwencji udzielonych przez PFR w ramach tzw. Tarczy Antykryzysowej. Pandemia koronawirusa w szczególny sposób dotknęła branżę automotive – zamknięte salony, problemy z dostępnością samochodów i podzespołów, czy obawy klientów przed bezpośrednią wizytą w salonie, wpłynęły na spadek sprzedaży aut. Dynamika działania przedsiębiorców w zeszłym roku, obawa o utrzymanie firm przy życiu, odpowiedzialność często za dziesiątki lub setki pracowników mogły sprawić, że na etapie składania wniosków i przygotowywania niezbędnej dokumentacji pojawiły się błędy. Z programu skorzystało łącznie 348 tys. mikro, małych i średnich firm uzyskując częściowo bezzwrotne subwencje na łączną kwotę prawie 61 mld zł. Warto dobrze przeanalizować zasady dotyczące wysokości umorzenia otrzymanej dotacji, aby nie zostać niemile zaskoczonym.
Przedstawiona materia jest na tyle obszerna, że podzieliłem ją na dwie części – dzisiaj chciałbym omówić kwestie związane z zasadami i terminami rozliczeń oraz zakresami i warunkami umorzenia oraz zwrotu nieumorzonej części.
Obecnie finalizowane są prace nad stworzeniem zautomatyzowanego systemu rozpatrywania wniosków o umorzenie subwencji. Odbywać się będzie to przez bankowość elektroniczną, za pośrednictwem którego przedsiębiorca zawarł umowę subwencji finansowej. Propozycja rozliczenia powinna pojawić się w bankowości elektronicznej najpóźniej na dzień przed pierwszym dniem na złożenie oświadczenia o rozliczeniu subwencji (będzie to wstępnie uzupełniony formularz oświadczenia o rozliczeniu – w oparciu o dane m.in. z ZUS, Ministerstwa Finansów lub KAS).
Podstawą umorzenia subwencji jest oświadczenie składane przez beneficjenta w terminie 10 dni roboczych od upływu 12 miesięcy liczonych od dnia wypłaty subwencji przedsiębiorcy. W przypadku niezłożenia oświadczenia, subwencja podlega zwrotowi w całości. Wypłaty środków z PFR uruchomiono na koniec kwietnia 2020 r.
Decyzję o wysokości zwrotu subwencji podejmuje PFR na podstawie złożonego oświadczenia. W oświadczeniu beneficjent przedstawia m. in. dane o liczbie pracowników w ciągu minionych 12 miesięcy.
Obecnie, w wyjątkowych przypadkach PFR może podjąć decyzję o zmianie warunków zwrotu subwencji i umorzyć większą jej część w razie spadku przychodów ze sprzedaży o co najmniej 75%. Zmiany warunków dokonuje się na wniosek beneficjenta złożony w sposób wskazany przez PFR.
Główne warunki umorzenia dla mikoprzedsiębiorstw to:
W przypadku małych i średnich firm chcąc uzyskać maksymalną wartość umorzenia konieczne jest:
Na tę chwilę maksymalne umorzenie wynosi 75%, jednak 5 stycznia 2021 r. Rząd podjął uchwałę o możliwości umorzenia całości (100%) subwencji z Tarczy 1.0 przez przedsiębiorców reprezentujących branże najbardziej dotknięte kryzysem. Katalog branż objętych pełnym umorzeniem oraz szczegółowe wymogi, jakie należy spełnić w celu pełnego umorzenia nie są jeszcze znane i obecnie pozostają w opracowaniu. Wyniki prac zostaną ogłoszone na stronach PFR.
Obecnie, w wyjątkowych przypadkach PFR może podjąć decyzję o zmianie warunków zwrotu subwencji i umorzyć większą jej część w razie spadku przychodów ze sprzedaży o co najmniej 75%.
Na potrzeby utrzymania zatrudnienia jako pracowników liczy się zarówno pracowników w rozumieniu kodeksu pracy jak i osoby współpracujące z pracodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych (np. zlecenie), o ile zostały zgłoszone przez beneficjenta do ubezpieczeń społecznych. Nie uwzględnia się właściciela. Co do zasady pracownicy na cząstkowych etatach traktowani są jako odpowiedni ułamek pracownika. Każda osoba na urlopie macierzyńskim, warunkach urlopu macierzyńskiego, ojcowskim, rodzicielskim albo wychowawczym traktowana jest jako cały etat, nawet jeśli przed urlopem pracowała na część etatu. W przypadku osób współpracujących na podstawie umów cywilnoprawnych, osoby te liczy się jako całe etaty.
Pamiętać należy, że inaczej liczy się liczbę pracowników do określenia statusu beneficjenta jako mikro, małego, średniego lub dużego przedsiębiorcy.
Subwencja podlega zwrotowi w całości, ale tylko w przypadku:
Nieumorzona część subwencji, której obowiązek zwrotu wynika z regulaminu PFR musi być spłacona w nieprocentowanej kwocie w 24 miesięcznych ratach. Spłata rozpoczyna się w 13 miesiącu, licząc od pierwszego pełnego miesiąca od wypłaty subwencji.
Wraz z decyzją PFR o wysokości spłaty (wydawanej po rozpatrzeniu oświadczenia) przedstawiony zostanie harmonogram.
Opóźnienie w zapłacie co najmniej 2 rat może być podstawą natychmiastowego wypowiedzenia umowy i wymagalności wszystkich rat w terminie 14 dni roboczych od doręczenia wypowiedzenia.
PFR może też wypowiedzieć umowę w razie zaprzestania przez beneficjenta prowadzenia działalności (również jej zawieszenia)) lub postawienia go w stan likwidacji w okresie spłaty rat.
W kolejnej części artykułu podam analizie temat potencjalnych kontroli oraz kilka podpowiedzi, jak prawidłowo przygotować do nich swoje przedsiębiorstwo.
Artykuł ukazał się na stronie Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.