Finanse i podatki
Zmiany w podatkach od samochodów
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Finanse i podatki
Maciej Krotoski / 11.05.2021
Wcześniej omawiałem kwestie związane z zasadami i terminami rozliczeń oraz zasadami umorzenia otrzymanego dofinansowania. Teraz skoncentruje się na analizie potencjalnych kontroli. Podpowiem także, jak prawidłowo przygotować do nich swoje przedsiębiorstwo i pracowników.
Źródła informacji PFR
PFR prowadzi ewidencję beneficjentów programu oraz monitoring udzielonego im wsparcia finansowego oraz jego wydatkowania. W tym zakresie może pozyskiwać informacje od innych instytucji i organów, a w szczególności od: Krajowej Izby Rozliczeniowej, banków i instytucji finansowych, ZUS, Ministra Rozwoju i Ministra Finansów, Krajowej Administracji Skarbowej, czy Krajowego Rejestru Sądowego.
Z przekazywanych informacji wynika, że przedmiotem weryfikacji będzie, obok prawidłowości wykorzystania środków, stwierdzenie czy beneficjent kwalifikował się do otrzymania pomocy oraz czy złożone przez niego oświadczenia w zakresie wniosku były zgodne z prawdą.
Trzy etapy kontroli
W świetle danych komunikowanych przez PFR, kontrola odbywać się będzie w trzech fazach i będzie polegać na dokonaniu konkretnych czynności sprawdzających:
Co stanowić będzie przedmiot kontroli ?
A. informacje dotyczące statusu przedsiębiorstwa:
Pamiętać należy tu o obowiązkach w zakresie doliczenia do danych beneficjenta danych o zatrudnieniu obrocie i sumie bilansowej przedsiębiorstw z nim powiązanych (w całości) oraz częściowo również danych przedsiębiorstw partnerskich (proporcjonalnie do procentowego udziału w kapitale lub prawach głosu).
Co do zasady przedsiębiorstwem samodzielnym będzie tylko przedsiębiorstwo, które posiada mniej niż 25 % kapitału lub głosów w innych przedsiębiorstwach a inne przedsiębiorstwa posiadają mniej niż 25 % kapitału lub głosów w tym przedsiębiorstwie,
B. oświadczenie o nieprzekroczeniu limitu pomocy dla przedsiębiorców de minimis (w większości przypadków limit wynosi 800.000 euro),
C. zadeklarowany spadek obrotów o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu kalendarzowym po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca kalendarzowego lub analogicznego miesiąca kalendarzowego ubiegłego roku w związku z zakłóceniem funkcjonowania gospodarki w wyniku Covid. PFR zwracać może uwagę na przyczynę spadków, dlatego warto zebrać zindywidualizowane dowody dla danej branży i zadbać o wykazanie związku z Covid,
D. upoważnienia osoby składającej wniosek w imieniu przedsiębiorcy do złożenia takiego wniosku.
E. Uzyskanie przez przedsiębiorcę zgód na zawarcie umowy (np. wymagana uchwała wspólników lub organu spółki albo zgoda małżonka w przypadku osób fizycznych).
F. sposób wydatkowania środków. Zgodnie z wytycznymi PFR środki z subwencji finansowej otrzymanej z PFR mogły zostać przeznaczone przez Beneficjenta wyłącznie na:
Konsekwencje nieprawidłowości w dokumentacji i sankcje
Jeżeli PFR stwierdzi nieprawidłowości wiązać się to może z wydaniem decyzji obligującej do zwrotu całości lub części subwencji. W takim przypadku subwencja staje się wymagalna w terminie 14 dnia roboczych od dnia udostępnienia beneficjentowi informacji o decyzji PFR w tym zakresie.
Lojalność wobec banku za pośrednictwem którego złożono wniosek
Przedsiębiorca nie może rozwiązać z Bankiem umowy o prowadzenie rachunku bankowego, na który wpłynęły środki. Nie może również dokonać jakichkolwiek czynności, aby nie dać Bankowi uprawnienia do wypowiedzenia którejkolwiek z tych umów. Jeśli dojdzie do rozwiązania umowy ze strony banku, to przedsiębiorca zobowiązany jest zawrzeć niezwłocznie inną umowę i zawiadomić PFR o zmianie. Inaczej PFR może wypowiedzieć umowę subwencji, co będzie wiązało się z koniecznością jej zwrotu.
Obowiązek informacyjny. PFR chce wiedzieć więcej
Przedsiębiorca zobowiązany jest także do informowania PFR o wszelkich okolicznościach mających wpływ na realizację umowy, a w szczególności o swojej upadłości, restrukturyzacji lub o zaprzestaniu działalności. Okolicznością taką będzie także przekształcenie czy zmiana firmy. Brak zawiadomienia nie upoważnia jednak PFR do natychmiastowego wypowiedzenia umowy.
W jakim okresie przedsiębiorca może być kontrolowany
PFR ma prawo kontrolować przedsiębiorcę „do czasu całkowitego zwrotu subwencji”. W mojej ocenie należy rozumieć to w ten sposób, że PFR ma prawo kontrolować przedsiębiorcę do czasu całkowitej spłaty lub umorzenia należności.
Kontrola przez PFR ma mieć charakter wyrywkowy. Podmioty kontrolowane będą wyłaniane poprzez automat – tzw. system antyfraudowy, który analizował będzie dane ewidencjonowane prze PFR, ale także inne podmioty w tym KAS oraz być może nawet banki, w zakresie wydatkowania środków.
Kontrola będzie skupiać się na weryfikacji oświadczeń, dokumentów i danych, ale wizyta u beneficjenta nie jest wykluczona, choć PFR nie posiada w tym zakresie uprawnień przysługujących organom administracyjnym i podatkowym. Zgodnie z zapowiedziami PFR, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, nie będą od razu wydawane decyzje o zwrocie subwencji. W pierwszej kolejności PFR ma kierować do Beneficjentów wezwania do złożenia wyjaśnień w związku ze stwierdzonymi w ramach kontroli nieprawidłowościami i powziętymi wątpliwościami.
Okres rozliczenia uzyskanej z PFR subwencji zbliża się wielkimi krokami. W wielu przedsiębiorstwach z branży motoryzacyjnej uzyskane wsparcie wynosiło kilkaset tysięcy złotych, a wręcz dochodziło do maksymalnych 3,5 mln zł. Z uwagi na wysokie kwoty, jakie można z powodu nieprawidłowości stracić, warto już teraz dobrze się do tej kontroli przygotować. „Przezorny, zawsze ubezpieczony…”.
Artykuł ukazał się na stronie Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.