Finanse i podatki
Zmiany w podatkach od samochodów
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Finanse i podatki
Maciej Krotoski / 21.01.2019
Zwolnienie z podatku akcyzowego dla aut elektrycznych i hybrydowych zaakceptowane przez UE. Ministerstwo Energii wydało oficjalne oświadczenie.
Wprowadzone z początkiem 2018 roku nowe rozwiązania prawne zmierzające do zachęcania firm i kierowców do zakupu aut z napędem elektrycznym oraz wodorowym wywoływały wśród importerów, dealerów oraz kupujących uzasadnione wątpliwości, co do możliwości zwolnienia tych pojazdów z podatku akcyzowego. Wątpliwości zostały ostatecznie rozwiane.
Wskutek wprowadzenia Ustawy z dnia 11 stycznia 2018. r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych jednocześnie dokonano zmiany ustawy o podatku akcyzowym zwalniając z obowiązku jego zapłaty samochody elektryczne i napędzane wodorem, a w przypadku samochodów hybrydowych zwolnienie ograniczono czasowo, tj. do dnia 1 stycznia 2021 r. Stosowanie nowych przepisów jednak zawieszono. Polski Rząd oczekiwał na głoszenie pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem lub stwierdzenia przez Komisję Europejską, że przepisy te nie stanowią pomocy publicznej. W ostatnim czasie pojawiały się sprzeczne informacje na ten temat, a strona rządowa milczała.
Późnym popołudniem 14 stycznia 2019 r. Ministerstwo Energii opublikowało jednoznaczne oświadczenie o obowiązywaniu przepisów ustawy w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego pojazdów ekologicznych. Preferencje należy stosować wobec pojazdów elektrycznych, hybrydowych typu plug-in lub napędzanych wodorem, dla których niniejszy obowiązek podatkowy powstał po dniu 18 grudnia 2018 roku. Wskazana data wynika z pisma skierowanego przez Komisję Europejską do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśniająca, że przewidziane w ustawie zwolnienie podatkowe nie stanowi pomocy publicznej. Co prawda Komisja w ostatnim akapicie pisma sugeruje, że nie stanowi to definitywnego stanowiska, a raczej formę uznania argumentów wskazanych przez polski rząd, nie mniej, w świetle opublikowanych informacji należy uznać oświadczenie Ministerstwa za wiążące.
Zmiana w ustawie o podatku akcyzowym, która obowiązuje od połowy 2018 roku ograniczyła możliwość zwolnienia z podatku akcyzowego samochody o większej pojemności. Nowe przepisy wprowadzają czasowe zwolnienie od podatku akcyzowego (do dnia 1 stycznia 2021 r.) samochody osobowe stanowiące pojazdy hybrydowe o pojemności silnika spalinowego równej 2000 centymetrów sześciennych lub niższej. Zatem, w przypadku większości aut cena zostanie umniejszona jedynie o 3,1 proc. wartości pojazdu.
Minister Energii Krzysztof Tchórzewski komentował stanowisko KE jako sukces Polski i kolejny krok na drodze do popularyzacji zeroemisyjnego transportu wśród Polaków. Nie ulega wątpliwości, że zachęty finansowe i obniżenie cen nadal dość drogich samochodów zwiększy ich popularność, ale spodziewany milion samochodów elektrycznych w 2025 roku, bez dodatkowych nowych rozwiązań prawno-podatkowych, będzie trudny do osiągnięcia.
Dotychczasowa praktyka organów właściwych do pobierania podatku akcyzowego różniła się w zależności od województwa. Aktualnie w przypadku uiszczenia podatku wobec samochodów elektrycznych, hybrydowych czy o napędzie wodorowym po 18 grudnia 2018r. istnieją podstawy do żądania jego zwrotu. Warto więc wystąpić z odpowiednim wnioskiem do właściwego urzędu skarbowego.
Komentarz redaktora naczelnego portalu – Macieja Krotoskiego: