Bez kategorii
Przejrzystość wynagrodzeń w branży automotive
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Kadry i płace
04.02.2021
Od 01.01.2021 r. zgodnie z art. 36 ust. 17 ustawy z dnia 13 października 1988 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, płatnik składek informuje ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło. Informację do ZUS przekazują również osoby fizyczne, który zawarły umowy o dzieło bez względu na to czy są zarejestrowane w ZUS jako płatnicy składek, czy też nie.
Z przedmiotowego obowiązku wyłączone są jednak te umowy o dzieło, które są zawarte z osobami, z którymi płatnik pozostaje w stosunku pracy. Nie ma również obowiązku zgłaszania informacji na temat umów o dzieło zawartych z innym podmiotem, jednak wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy. Nie podlegają zgłoszeniu również umowy zawarte z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.
Obowiązek nie dotyczy także podmiotów i jednostek organizacyjnych (np. stowarzyszeń, fundacji, spółek prawa handlowego, itp.) które nie są płatnikami składek (nie ma obowiązku rejestracji w ZUS jako płatnik składek, jeżeli nie zgłasza się do ubezpieczeń społecznych co najmniej jednego ubezpieczonego).
Ustawodawca na poczet obowiązku informacyjnego przewidział formularz RUD (Zgłoszenie umowy o dzieło), który należy składać w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o dzieło. Formularz RUD można przekazać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Dla każdego wykonawcy dzieła trzeba złożyć oddzielny formularz RUD. Na jednym formularzu RUD można wykazać maksymalnie 10 umów zawartych z jednym wykonawcą.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi na platformach rządowych, nowe rozwiązanie ma pozwolić na skuteczniejsze udzielanie pomocy w ramach tarczy antykryzysowej, dzięki dokładnej wiedzy o skali zawieranych umów o dzieło. Być może pozwoli również na badanie kierunków rozwoju przedsiębiorczości.