Finanse i podatki
Rewizja stanowiska NSA w sprawie rozliczania podatkowego dodatkowych świadczeń dla pracowników w delegacji
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Finanse i podatki
Jagoda Maciejewska / 22.04.2024
Z uwagi na dążenie polskiego rządu do odblokowania środków z KPO, Ministerstwo Klimatu i Środowiska opracowuje nowe przepisy dotyczące wprowadzenia dwóch nowych podatków od samochodów. Obecnie projekty jeszcze nie zostały opublikowane, a jedyne informacje pochodzą z komunikatów i wystąpień medialnych Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Nowe opłaty mają na celu zniechęcić kierowców do posiadania i zakupu używanych aut spalinowych oraz promować wybór samochodów elektrycznych.
KPO wymaga na Polsce wprowadzenie zapisów prowadzących do stymulowania wzrostu wykorzystania ekologicznego transportu, co w efekcie oznacza wprowadzenie nowych danin publicznych. Pierwszą z nich jest wprowadzenie opłaty rejestracyjnej od spalinowych aut osobowych. Jej wysokość miałaby zostać uzależniona od poziomu emisji CO2 lub NOx, roku produkcji oraz masy samochodu, co miałoby zniechęcić do kupowania dużych SUV-ów. Ministerstwo proponuje, aby opłata zastąpiła w całości albo stała się częścią podatku akcyzowego płaconego przy pierwszej rejestracji. Opłata rejestracyjna miałaby pozostać na tym samym poziomie, co obecnie akcyza, dla aut spełniających normę EURO 4 i wyższą, zaś być znacznie wyższa dla aut o normie EURO 3 i niższych. Planowane wejście w życie przepisów dotyczących opłaty rejestracyjnej prognozowane jest na początek 2025 r.
Drugim podatkiem, który miałby wejść w życie w ramach spełnienia wymogów KPO dotyczących stymulowania wykorzystania ekologicznego transportu, jest podatek od posiadania samochodu. Podobnie jak w przypadku wyliczania opłaty rejestracyjnej, głównym kryterium wysokości opodatkowania miała by być norma emisji spalin EURO, emisja CO2, rok produkcji czy waga pojazdu. W przypadku pojazdów elektrycznych podatek ten byłby znikomy. Podatek od posiadania samochodu może obowiązywać już od 2026 r., jednak polski rząd zabiega do Unii Europejskiej o zniesienie obowiązku wprowadzenia tego typu podatku, co może okazać się bezskuteczne, gdyż jak wskazują publikacje, Polska jest ostatnim z trzech krajów Unii Europejskiej, która nie wprowadziła jeszcze podatku od posiadania samochodu. Obecnie najwyższa stawka podatku od samochodu jest w Belgii, a w Niemczech spod obowiązku uiszczania podatku od posiadania samochodu wyłączeni są posiadacze samochodów elektrycznych i zasilanych gazem LPG.