Finanse i podatki
Zmiany w podatkach od samochodów
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Motoryzacja przyszłości
Małgorzata Miller / 09.12.2019
Od 1 stycznia 2020 r. zaczną obowiązywać nowe uregulowania prawne wynikające z ustawy z dnia 19 lipca 2019 o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1579).
Ustawa Prawo o ruchu drogowym wprowadza dwie odrębne, niezależne od siebie sankcje administracyjne. Za niedopełnienie obowiązku rejestracji pojazdu używanego sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w ciągu 30 dni od dnia jego sprowadzenia do Polski (art. 71 ust. 7), będzie nakładana kara administracyjna pieniężna od 200 zł do 1000 zł. Taka sama kara będzie obowiązywać za nie zawiadomienie starosty w terminie 30 dni o nabyciu lub zbyciu pojazdu, zarówno nowego, jak i używanego (art. 78 ust.2). Kary będzie nakładać starosta w drodze decyzji administracyjnej, a pieniądze trafią do budżetu powiatu. Powyższych sankcji domagała się od Polski Komisja Europejska.
Warto zaznaczyć, że dotychczas, tj. do dnia 31 grudnia 2019 r. za brak realizacji tych obowiązków groziła kara grzywny do 3000 zł nakładana w trybie wykroczeniowym, a odpowiedzialność mogły ponosić tylko osoby fizyczne. Od stycznia 2020 r. karę administracyjną starosta może nałożyć nie tylko na osobę fizyczną, ale również osobę prawną (spółki prawa handlowego), czy też jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Kontrowersyjne zmiany dotkną przede wszystkim dealerów samochodowych oraz komisy sprowadzające auta używane z zagranicy. Przywożąc do kraju auto „z drugiej ręki” będą musieli dokonać jego rejestracji w ciągu 30 dni od sprowadzenia, pod groźbą wyżej wspomnianej kary pieniężnej. Konieczne będzie także ubezpieczenie pojazdu.
Wprowadzone do art. 71 ust. 7 zmiany nie obejmą aut sprowadzanych z innych państw niż państwa członkowskie Unii Europejskiej (np. Szwajcaria czy USA). Natomiast obowiązek wynikający z art. 78 ust. 2 dotyczy wszystkich pojazdów (nowych, używanych, z Unii Europejskiej, z krajów z poza UE).
Kary będą nakładane na osoby, które na dzień upływu 30 dniowego terminu będą właścicielami tych pojazdów.
Warto wspomnieć, że nie zostały przewidziane sankcje administracyjne za niewyrejestrowanie pojazdu w ciągu 30 dni. Tutaj art. 79 ww. ustawy wskazuje jedynie na warunki formalne, jakie powinny zostać spełnione przy wyrejestrowaniu pojazdu. Podobnie w przypadku „przerejestrowania” auta w trybie art. 72 tej ustawy.
Na stronach RCL w listopadzie 2019 r. pojawił się projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych (Dz. U. poz. 2355, z 2018 r. poz. 893 oraz z 2019 r. poz. 1143 i 1272), którego zapisy będą dotyczyć dealerów oraz komisów przywożących bezpośrednio z zagranicy samochody używane. W przypadku zbycia auta w okresie 30 dni od jego sprowadzenia do Polski gdy nie zostało ono jeszcze zarejestrowane, zbywca pojazdu w dowodzie własności wystawionym dla nabywcy ma dokonywać adnotacji potwierdzającej datę sprowadzenia pojazdu z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Natomiast w przypadku, gdy przed pierwszą rejestracją pojazdu sprowadzonego z zagranicy dokonane było wielokrotne przeniesienie prawa własności pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po jego sprowadzeniu z zagranicy, każdy zbywca pojazdu ma przekazywać nabywcy dokument potwierdzający fakt poprzedniego przeniesienia własności pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo poświadczoną notarialnie kopię tego dokumentu; jeśli pojazd niebędący pojazdem nowym był sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej w każdym z tych dokumentów, każdy zbywca pojazdu będzie zamieszczać adnotację potwierdzająca datę sprowadzenia tego pojazdu z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.