Kadra zarządzająca
Większościowy wspólnik spółki z.o.o. nie zapłaci ZUS.
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
04.05.2022
Zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw, której celem jest implementacja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019r. od dnia 28 maja 2022r., przedsiębiorców, a przede wszystkim rynek branży e-commerce czekają istotne zmiany. Nowelizacja przepisów ma na celu głównie zabezpieczyć konsumentów przed niekorzystnymi praktykami na rynku takimi jak przykładowo: brak zapewnienia odpowiedniej informacji kupującym, jak również sztucznego zawyżania cen przed obniżką mającego na celu zniekształcenie właściwej informacji o promocji.
Główne założenia nowelizacji przepisów są następujące:
Przedsiębiorcy sprzedający produkty będą mieli obowiązek prezentowania obok informacji o obniżonej cenie produktu, również informację o najniższej cenie towaru lub usługi, jaka obowiązywała w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Odnosi się to również do reklamy towaru czy usługi.
W przypadku natomiast produktów będących w sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie należało będzie uwidocznić również informację o najniższej cenie tego produktu, obowiązującej od dnia jego oferowania do sprzedaży, aż do dnia wprowadzenia obniżki.
Dodatkowy obowiązek informacyjny, jaki ma zostać nałożony na przedsiębiorców to informowanie konsumenta o indywidualnym dostosowaniu ceny w oparciu o zautomatyzowane podejmowanie decyzji, jeżeli przedsiębiorca takie stosuje.
Platformy są zobowiązane prezentować jasne zasady dotyczące plasowania produktów lub usług poprzez ujawnienie głównych parametrów decydujących o widoczności produktów przedstawianych konsumentowi w wyniku wyszukiwania. Obowiązek ten ma umożliwić konsumentom łatwe zrozumienie mechanizmów pozycjonowania wyników wyszukiwania. Kluczowe będzie przedstawienie głównych parametrów, wpływających na ulokowanie danej oferty w wynikach wyszukiwania, takich jak stosowane przez platformę wskaźniki oceny jakości towarów lub usług, użyte słowa, ogólny ranking sprzedawcy, cechy wizualne oferty czy jakość obsługi klienta. Istotne będzie również określenie wpływu ewentualnych działań ze strony sprzedawców na wyniki plasowania, w szczególności zaś zapłaty wynagrodzenia.
Na skutek nowelizacji sprzedawca będzie miał obowiązek wskazać, jakie działania zostały przez niego podjęte w celu weryfikacji opinii, która się pojawiła, a za zaniechanie w tym zakresie będą groziły sankcje. Pojawią się także kary za publikowanie lub zlecanie fałszywych czy zmodyfikowanych opinii. Usuwanie, ukrywanie czy zniechęcanie do publikowania negatywnych opinii również będzie uznawane za naruszenie prawa.
Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość dostawca internetowej platformy handlowej ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały m.in. o tym czy sprzedający jest przedsiębiorcą, oraz o niestosowaniu przepisów dotyczących konsumentów do umowy zawieranej na internetowej platformie handlowej, jeżeli stroną oferującą usługi nie jest przedsiębiorca.
Inspekcja Handlowa może nałożyć następujące kary:
Za prowadzenie procesu kontroli oraz nakładania w/w kar odpowiedzialna będzie Inspekcja Handlowa. Co więcej, jeżeli przedsiębiorcy będą stosować fikcyjne obniżki, Prezes UOKiK może uznać taką praktykę za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, a wtedy wysokość maksymalnej kary może oscylować w wysokości nawet do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów polegającą na naruszeniu obowiązku udzielenia konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji, może zostać uznane również działanie polegające na braku realizacji obowiązku informowania o indywidualnym dostosowaniu ceny. Powyższe w sposób oczywisty może skutkować nałożeniem sankcji przez Prezesa UOKIK.
Uwaga: w przypadku prowadzenia aktywnej sprzedaży internetowej, konieczna pozostaje zatem weryfikacja publikowanych w internecie treści oraz sposobu działania stron/platform, tak aby pozostawały one w zgodzie z założeniami znowelizowanej ustawy i nie naraziły Państwa na sankcje finansowe.