Finanse i podatki
Zmiany w podatkach od samochodów
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Finanse i podatki
Maciej Krotoski / 08.06.2022
Maciej Krotoski, adwokat, partner zarządzający, M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni: Orzeczenia Sądu Administracyjnego dają importerom nadzieję na zwrot części podatku. Samo potwierdzenie technicznej możliwości korekty podstawy opodatkowania samochodów o rabaty może być jednak niewystarczające do odzyskania akcyzy bez uprzedniego rozstrzygnięcia, co należy rozumieć jako średnią wartość rynkową samochodu w przypadku podmiotów dokonujących profesjonalnego obrotu samochodami osobowymi.
Obecnie opodatkowanie akcyzą nowych samochodów osobowych jest jednofazowe. Co do zasady, akcyzę uiszcza pierwszy importer (podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego) samochodu w Polsce, natomiast dalszy obrót samochodami nie podlega już opodatkowaniu tym podatkiem. Przez wiele lat organy skarbowe konsekwentnie kwestionowały możliwość obniżenia podstawy opodatkowania akcyzą w przypadku uzyskania przez importera dodatkowego rabatu od producenta samochodów.
Seria wyroków WSA z 12 maja 2022 r. (m.in. o sygn. akt III SA/Wa 2687/21) potencjalnie może otworzyć drogę do wystąpienia o nadpłatę akcyzy przez importerów samochodów uzyskujących rabaty, przykładowo za osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotu samochodami. Tym niemniej warto zauważyć, że już obecnie organy skarbowe podejmują próby kwestionowania podstaw opodatkowania deklarowanych przez profesjonalnych importerów samochodów osobowych.
Warto zauważyć, że importer może też kupować samochody bezpośrednio od producenta, narażając się na dodatkowe ryzyko związane z obrotem samochodami i ponosząc koszty organizacji i utrzymanie sieci dealerskiej. Pomimo to, organy skarbowe potrafią uznać, że podstawa opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego, deklarowana przez takiego importera, powinna odpowiadać cenom samochodów wskazanym w powszechnie używanych katalogach z wycenami samochodów. (Co do zasady z cenami detalicznymi). Organy skarbowe nie dostrzegają, iż wartość rynkowa danego pojazdu różni się w zależności od etapu obrotu samochodem.
Nawet więc jeżeli ostatecznie Naczelny Sąd Administracyjny potwierdzi techniczną możliwość korygowania podstawy opodatkowania akcyzą o rabaty, jest prawdopodobne, że w przypadku wystąpienia o nadpłatę organy będą dokładnie weryfikować czy tak skorygowana cena dalej odpowiada średniej wartości rynkowej nowego samochodu. Należy postulować, aby organy skarbowe w takich sytuacjach uwzględniały etap obrotu samochodem.
Importerzy powinni jednocześnie przeprowadzić dogłębną analizę charakteru korekt przeprowadzanych z producentami samochodów. Ci pierwsi mogą bowiem otrzymywać typowe rabaty z tytułu obrotu, akcji wyprzedażowych, akcji specjalnych, jak i tzw. korekt cen transferowych. O ile rabaty potencjalnie mogłyby wpływać na podstawę opodatkowania akcyzą, to traktowanie korekty cen transferowych może już wzbudzać więcej wątpliwości.
Ceny stosowane pomiędzy importerami a producentami (w sytuacji, gdy są to podmioty powiązane) są najczęściej ustalone w oparciu o metodę marży odprzedaży. Marża odprzedaży jest ustalana szacunkowo na początku roku i następnie jest korygowana do wartości rzeczywistych na koniec roku. Doprowadzenie rentowności importera samochodów do poziomu rynkowego następuje w oparciu o korekty cen transferowych. Obecnie organy skarbowe akceptują stanowisko wskazujące, że korekty cen transferowych (zarówno obniżające, jak i podwyższające rentowność) nie wpływają na podstawę opodatkowania akcyzą. Wydaje się więc, że nawet w przypadku ostatecznego potwierdzenia możliwości korekty podstawy opodatkowania o rabaty, korekty cen transferowych nie powinny wpływać na podstawę opodatkowania akcyzą. Tym niemniej, należy mieć na uwadze ryzyko wspomniane powyżej – w przypadku korekt cen transferowych obniżających rentowność importera, tj. efektywnie zwiększających cenę nabycia samochodów w danym roku, taka korekta może być pretekstem dla organów skarbowych do uznania, że ceny zakupu samochodów w ciągu roku odbiegały od cen rynkowych (zwłaszcza jeżeli korekta będzie odwoływać się do konkretnych samochodów nabytych w danym roku).
Omawiane orzeczenia Sądu Administracyjnego dają więc importerom nadzieję na zwrot części podatku. Samo potwierdzenie technicznej możliwość korekty podstawy opodatkowania samochodów o rabaty, może być jednak niewystarczające do odzyskania akcyzy bez uprzedniego rozstrzygnięcia, co należy rozumieć jako średnią wartość rynkową samochodu w przypadku podmiotów dokonujących profesjonalnego obrotu samochodami osobowymi.