Bez kategorii
Przejrzystość wynagrodzeń w branży automotive
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Kadry i płace
08.05.2019
Niejednokrotnie zdarza się, że pracodawca nie potrafi zmobilizować pracowników do przestrzegania określonych zasad w miejscu pracy. Prywatne rozmowy telefoniczne w godzinach pracy, niezamykanie bramy wjazdowej na teren zakładu, czy wykonywanie przez pracowników określonych czynności bez stosownej odzieży ochronnej – to problemy, z którymi mierzyć musi się niemal każdy pracodawca. Powyższe naruszenia trudno uznać za przesłankę uprawniającą pracodawcę do rozwiązania z pracownikiem umowy o pracę w trybie art. 52 Kodeksu pracy, jednak przepisy przewidują inne środki, pozwalające na zdyscyplinowanie pracowników. Wśród nich wymienić należy przede wszystkim kary porządkowe.
Kodeks pracy przewiduje trzy rodzaje kar porządkowych: upomnienie, naganę oraz karę pieniężną. Przepisy nie różnicują w żaden sposób kary upomnienia od kary nagany, przyjmuje się jednak, że kara nagany jest karą surowszą, wymierzaną za poważniejsze naruszenia. Kara pieniężna może zostać nałożona na pracownika wyłącznie w określonych przypadkach: naruszenia przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenia pracy bez usprawiedliwienia, stawienia się w pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywania alkoholu w czasie pracy. Nałożone na pracownika kary nie mogą przekraczać dziesiątej części jego wynagrodzenia.
Stosując karę porządkową, pracodawca musi pamiętać o zachowaniu określonej procedury przewidzianej w przepisach 108-113 Kodeksu pracy. Karę można nałożyć w terminie 2 tygodni od powzięcia informacji o naruszeniu i nie później niż w terminie 3 miesięcy od dopuszczenia się naruszenia przez pracownika. Przed nałożeniem kary należy wysłuchać pracownika w celu ustalenia okoliczności, w jakich doszło do naruszenia. Kara powinna zostać nałożona w formie pisemnej ze wskazaniem jej podstawy, rodzaju naruszenia, a także pouczenia o możliwości wniesienia sprzeciwu od kary oraz terminu na jego wniesienie. Informację o karze należy umieścić w aktach osobowych pracownika i usunąć ją z akt najpóźniej po roku nienagannej pracy.
W przypadku poniesienia przez pracodawcę szkody na skutek działań pracownika, może on zostać dodatkowo pociągnięty do odpowiedzialności odszkodowawczej na podstawie przepisu art. 114 Kodeksu pracy z tytułu nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych. Tego rodzaju odpowiedzialność ograniczona jest do trzykrotności miesięcznego wynagrodzenia pracownika.
Jeżeli pracownik, pomimo nałożonych na niego przez pracodawcę kar porządkowych, w dalszym ciągu narusza swoje obowiązki bądź nie stosuje się do zasad określonych w przepisach lub w regulaminie pracy, pracodawca jest uprawniony do wypowiedzenia umowy o pracę lub jej rozwiązania bez wypowiedzenia.
Należy pamiętać, że nałożenie kary porządkowej na pracownika musi być uzasadnione i stosownie udokumentowane. Bezpodstawne nałożenie na pracownika kary lub ukaranie pracownika za dane przewinienie inną karą niż przewidziana w przepisach może skutkować nałożeniem na pracodawcę grzywny w wysokości od 1.000 zł do 30.000 zł na podstawie przepisu art. 281 Kodeksu pracy. Dodatkowo bezpodstawne ukaranie pracownika, czy nawet poinformowanie go o możliwości nałożenia kary w sytuacji, gdy do żadnego naruszenia nie doszło, może być potraktowane jako działanie o charakterze mobbingowym i stanowić argument dla pracownika, który chciałby wypowiedzieć umowę o pracę z winy pracodawcy.