Finanse i podatki
Zmiany w podatkach od samochodów
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Finanse i podatki
20.10.2021
Sejmowa Komisja ds. Petycji przygotowała projekt nowelizacji ustawy – Kodeks pracy, ustawy – Kodeks karny wykonawczy, ustawy – Prawo bankowe oraz ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych[1]. Proponowane zmiany mają na celu zwiększenie skuteczności egzekucji sądowych i administracyjnych. Warto zauważyć, że aktualnie skuteczność egzekucji w Polsce, rozumianej jako stosunek kwot wyegzekwowanych do kwot zgłoszonych znajduje się na poziomie jedynie 12%.
Zapowiadane zmiany mają objąć przede wszystkim art. 871 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy, który miałby zmniejszyć kwotę wolną od potrąceń do 85% minimalnego wynagrodzenia (aktualnie ochronie podlega całość minimalnego wynagrodzenia). Nowelizacja objęłaby także art. 125 § 2 Kodeksu karnego wykonawczego, który zmniejszyłby z 60% do 50% kwotę nieegzekwowalnego wynagrodzenia. Zmiany miałyby również dotyczyć przepisów Prawa bankowego i ustawy o SKOK-ach. Zgodnie z propozycjami Komisji, środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym lub oszczędności członka kasy byłyby wolne od zajęcia jedynie do wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę, a nie tak jak jest obecnie do wysokości 75%.
Na konieczność wprowadzenia nowelizacji przepisów dotyczących kwot wolnych od egzekucji zwracał uwagę samorząd komorniczy, podnosząc w szczególności fakt, że aktualny kształt instytucji ochrony minimalnego wynagrodzenia za pracę oderwał się od pierwotnego założenia, jakim była potrzeba ochrony egzystencji dłużników.
Na potrzebę zmian wpływają przede wszystkim dwie rzeczy. Pierwsza dotyczy sukcesywnego wzrostu minimalnego wynagrodzenia na przestrzeni ostatnich lat. Warto w szczególności zauważyć, że jeszcze 5 lat temu minimalne wynagrodzenie wynosiło 1.850 zł. Natomiast od 1 stycznia 2022 roku nie będzie można zatrudnić osoby w pełnym wymiarze godzinowym za wynagrodzeniem mniejszym niż 3.010 zł. Druga rzecz to brak w przepisach odpowiednich kryteriów różnicujących sytuację życiową poszczególnych dłużników. Prowadzi to do sytuacji, w której prawo chroni w takim samym stopniu minimalne wynagrodzenie osoby utrzymującej czteroosobową rodzinę, jak i osoby mieszkającej z rodzicami.
Zgodnie z założeniami projektu, zmiany mają doprowadzić do ograniczenia negatywnych dla wierzycieli skutków działań dłużników, polegających na zawieraniu umowy o pracę za minimalnym wynagrodzeniem i nieformalnie pobieraniem reszty wynagrodzenia „pod stołem”.
Praktycy zwracają również uwagę na konieczność zmiany przepisu, który upoważniał pracowników do zwiększenia kwoty wolnej od potrąceń o 25%, jeśli w związku z działaniami służącymi zapobieganiu zarażeniem wirusem SARS-CoV-2 obniżono im wynagrodzenie lub członek ich rodziny utracił źródło dochodu. Niejednoznaczna regulacja przysparza bowiem wiele problemów interpretacyjnych i w niewspółmierny sposób chroni dłużników, pomijając interesy wierzycieli.
[1] http://orka.sejm.gov.pl/Druki9ka.nsf/Projekty/9-020-676-2021/%24file/9-020-676-2021.pdf#xd_co_f=ZWM2MjMxN2YtNGZmOS00NzBiLWEwMzItYTdmMGVhNmExYzll~