Kadra zarządzająca
Nowelizacja przepisów dot. przepadku pojazdów
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Kadra zarządzająca
Maciej Krotoski / 21.03.2019
19 marca, po raz dwunasty poznaliśmy listę największych polskich grup dealerskich i dealerów samochodowych TOP 50. Nie odbyło się bez zaskoczeń. To był dobry rok. Średnia rentowność wzrosła o prawie 15% wobec 2017.
Liderzy rynku zwiększali sprzedaż z mniejszą dynamiką niż poprzednio. Średni wzrost ogółu rynku wyniósł 9,74 proc. wobec 9,15% wzrostu firm z TOP50. Sprzedaż nowych pojazdów w 2018 roku całego rynku wyniosła 600.708 wobec 547.391 w roku ubiegłym. Z kolei udział w sprzedaży nowych pojazdów TOP50 wyniósł 278.063 wobec 254.750 sztuk.
Po 6 latach wzrostów konsolidacja rynku spadła w 2018 r. o 0,34 pkt proc.. 50 największych grup dealerskich odpowiadało w zeszłym roku za 49,76 proc. rejestracji nowych samochodów w Polsce (wobec 50,1 proc rok wcześniej).Trudno wyjaśnić skąd tendencja do zwiększania dominacji na rynku samochodów nowych przez dealerstwa z TOP50 zastopowała. Nie mniej, w 2018 roku aż cztery firmy mogły pochwalić się dwucyfrowym wzrostem wolumenu, ale aż 7 dealerstw uzyskało gorsze wyniki niż w 2017 r.
Zgodnie z oczekiwaniami pozycję sprzedażowego lidera rynku dealerskiego obroniła po raz czwarty Grupa Krotoski – Cichy ze świetnym wynikiem 24 470 aut (+9,53% r/r) i przewagą już ponad 4 tysięcy aut nad drugą w tabeli Grupą PGD-IP (20 640 aut, + 2,7% r/r). Przedstawiciele Grupy PGD-IP tłumaczyli wynik potrzebą wypracowania lepszej rentowności, niż stawienia na ilość sprzedanych pojazdów. Zmiana nastąpiła na trzeciej pozycji, co wiązało się z nabyciem przez Grupę PTH salonów Summit Group Poland Grup. I to właśnie ten podmiot zajął trzecie miejsce na liście (awans o trzy miejsca). Zarówno Grupa PTH, jak i Plichta, sprzedały ponad 12 tysięcy nowych aut (odpowiednio: 12 660 i 12 200 aut).
Doskonale poradziły sobie także kolejne dealerstwa w zestawieniu PGA Polska (11 430, +24% r/r) i Grupa Bemo (10 140, +10,16%). Z pewnością największym zaskoczeniem stanowił ogromny spadek (o 14 lokat) Grupy Pol-Mot Auto, która sprzedała o 45,65% mniej pojazdów niż w 2017 roku ( 4 071 sztuk). Nie udało nam się uzyskać komentarza, czym było to spowodowane.
Z analizy SAMAR I DCG wynika, że jeśli chodzi o siłę poszczególnych marek samochodowych na Liście, to najliczniej reprezentowane są Skoda i Volkswagen – dealerem każdej z nich jest aż 13 firm z TOP50. Także gdyby spojrzeć na ten aspekt koncernowo, dominuje Grupa Volkswagena – aż 19 dealerów z Listy posiada w swoim portfolio którąś z czterech głównych marek niemieckiego producenta. Tradycyjnie bardzo dobrze wypadają też przedstawiciele Toyoty, reprezentowani w TOP50 przez siedem firm. O sile tych dealerów świadczy dodatkowo fakt, że – poza firmą Chodzeń, mającą w ofercie niszowe Maserati – osiągają swoje wolumeny sprzedaży bez ani jednej marki spoza koncernu Toyoty.
Z przeprowadzonych badań może wyciągnąć następujące wnioski: jest lepiej niż w roku ubiegłym. Średnia rentowność wzrosła wobec roku ubiegłego o 15 proc. – do wartości 1.70 proc. Pozazdrościć można jednemu z podmiotów, który osiągnął niesamowity wynik 4,38 proc.
FORUM TOP 100 stanowiła również premierową prezentację listy TOP25 największych firm dealerskich samochodów używanych. Zestawienie zostało zdominowane przez Grupę Krotoski-Cichy, Grupę PGD-IP, PGA Polska która odpowiednio osiągnęły sprzedaż 6 005, 4 158 i 3 083 aut używanych. Z pewnością rynek samochodów używanych dalej będzie się dynamicznie rozwijał i w kolejnych latach możemy oczekiwać dalszych wzrostów.
Reasumując najwięksi dealerzy trzymają stały i stabilny poziom. Wzrost sprzedaży pojazdów pozwolił na wzrost przychodów na pracownika oraz zwiększona rentowność. To był całkiem dobry rok dla branży dealerskiej.
Lista została przygotowana przez DCG Dealer Consulting oraz Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.