Finanse i podatki
Zmiany w podatkach od samochodów
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
Finanse i podatki
Maciej Krotoski / 22.05.2018
Organizacja szkoleń pracowników wiąże się dla pracodawcy z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów. Jednocześnie jednak wpływa na podnoszenie kwalifikacji zawodowych zatrudnionych osób. W tym zakresie warto się zastanowić, czy i kiedy pracodawcy przysługuje prawo do odliczenia wydatków związanych z organizowaniem szkoleń na gruncie ustawy o podatku VAT oraz jakie przesłanki musi spełnić, aby z tego prawa skorzystać.
Uzasadnione gospodarczo wydatki związane z działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów na gruncie obowiązującego prawa traktuje się jako koszty uzyskania przychodów. Pomiędzy poniesionym kosztem, a uzyskanym przychodem musi jednak istnieć racjonalny i ścisły związek przyczynowo-skutkowy. Jeśli wiec przedsiębiorca działa w sposób celowy, poniesione przez niego koszty uznaje się za koszty uzyskania przychodów. Ciężar dowodu spoczywa w tym zakresie na podatniku.
Art. 86 ustawy o podatku VAT przewiduje dla podatnika możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony, w takim zakresie w jakim nabywane towary lub usługi przeznaczone są do prowadzenia działalności gospodarczej. Zgodnie z interpretacjami wydawanymi przez organy skarbowe organizacja szkoleń oraz ponoszone w związku z tym koszty mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBI/1/415-454/11/ESZ, z 26 lipca 2011 r., wskazuje się, że pod pojęciem kosztów uzyskania przychodów można rozumieć m.in. koszty wydania zaproszeń i kupna materiałów biurowych, zwyczajowego poczęstunku oraz zakupu napojów bezalkoholowych, wynajmu obiektu wraz z salą szkoleniową, wynagrodzenie za wynajem sprzętu technicznego i przygotowanie materiałów szkoleniowych, noclegi i ubezpieczenie uczestników, wynagrodzenie wykładowców, zakup usługi organizacji konferencji (na podstawie faktury). Warunkiem jaki musi zostać spełniony aby zaktualizowało się prawo do odliczenia wydatków jest to, aby zakupione usługi czy materiały miały charakter zwyczajowy, standardowy, nie nosiły cech wystawności. Ponadto, celem poniesionych kosztów nie może być kreowanie lepszego, pozytywnego wizerunku firmy na zewnątrz. Jak wskazuje się w ww. decyzji: działania, których głównym celem jest poprawa wizerunku przedsiębiorcy, również stanowią wydatki zaliczane do kosztów reprezentacji, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Koszty poniesione w związku z kreowaniem pozytywnego wizerunku traktuje się jako koszty reprezentacji, a te nie podlegają prawu od odliczenia podatku VAT.