RODO
Monitoring GPS w pojazdach służbowych
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
RODO
08.01.2019
Pracodawcy często wykorzystują wizerunek pracowników do celów informacyjnych czy też reklamowych. Powinni jednak przy tym pamiętać, że wizerunek pracownika należy do katalogu danych osobowych, które podlegają ochronie. Chroniony jest także przez przepisy kodeksu cywilnego oraz ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Wizerunek pracownika może zostać wykorzystany wyłącznie na podstawie dobrowolnie wyrażonej zgody, co oznacza, że nieudzielenie zgody nie może powodować żadnych konsekwencji dla pracownika. Warto również zauważyć, że pracownik może w dowolnym momencie wycofać zgodę, na co wyraźnie wskazuje chociażby treść art. 7 ust. 3 RODO.
Zgodnie z art. 23 kodeksu cywilnego wizerunek człowieka stanowi jego dobro osobiste. Przepisy kodeksu cywilnego wskazują również, że ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne. W razie dokonanego naruszenia może on także żądać, ażeby osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków, w szczególności ażeby złożyła oświadczenie odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Na zasadach przewidzianych w kodeksie cywilnym może on również żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny. Zatem, jeśli wskutek naruszenia dobra osobistego, jak np. wizerunku, zostanie pracownikowi wyrządzona szkoda majątkowa, będzie on mógł żądać jej naprawienia na zasadach ogólnych.
Art. 221 kodeksu pracy określa zakres danych osobowych, których pracodawca może żądać od pracownika bez uzyskiwania jego zgody. Wśród tych danych kodeks pracy nie wymienia wizerunku danej osoby. By pracodawca mógł wykorzystywać wizerunek pracownika, konieczne jest uzyskanie stosownej zgody pracownika. Z uwagi na to, że kodeks pracy odsyła do przepisów o ochronie danych osobowych, podstawą przetwarzania wizerunku utrwalonego np. na zdjęciu, będzie art. 6 ust. 1 lit. a RODO.
Zgoda może zostać udzielona przez pracownika w dowolnej formie, nawet w formie ustnej. Jednak lepszym rozwiązaniem dla pracodawcy byłoby uzyskanie zgody w formie pisemnego oświadczenia, by nie podlegało wątpliwościom, że zgoda rzeczywiście została udzielona. Pracodawca powinien również pamiętać, że ciąży na nim obowiązek poinformowania pracownika o sposobie przetwarzania danych i prawach przysługujących pracownikowi na podstawie przepisów RODO.
W przypadku naruszenia zasad wykorzystania wizerunku, pracodawcy w oparciu o przepisy RODO będzie groziła administracyjna kara pieniężna w wysokości do 20 000 000 EUR, a w przypadku przedsiębiorstwa – w wysokości do 4 % jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego, w zależności od tego, która z kwot będzie wyższa.
By uniknąć ponoszenia odpowiedzialności i legalnie wykorzystywać wizerunek pracowników, pracodawca powinien posiadać zgodę każdego pracownika na wykorzystanie jego wizerunku, najlepiej w formie pisemnej dla celów dowodowych.