RODO
Monitoring GPS w pojazdach służbowych
Czytaj więcej...
Realizacja obowiązków AML w dealerstwie - wdrożenie procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy
RODO
15.01.2019
Każdy organizator imprezy masowej, koncertu, pokazu, targów (np. samochodowych) zderzy się z problemem wykorzystania wizerunku osób biorących udział w takich eventach. Należy pamiętać, że wizerunek stanowi dobro osobiste każdego człowieka i podlega szczególnej ochronie na podstawie przepisów kodeksu cywilnego i ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Zgodnie z brzmieniem art. 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, rozpowszechnienie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawianej. Kodeks cywilny wskazuje natomiast wyraźnie sankcje przewidziane na wypadek naruszenia dóbr osobistych, o czym mowa również we wcześniejszym artykule dostępnym tutaj. Prawo autorskie dopuszcza jednak pewne wyjątki, by mimo braku zgody, wykorzystanie wizerunku było dopuszczalne.
Zgodnie z ustawą, zezwolenie na wykorzystanie wizerunku nie jest wymagane:
Zatem, jeśli osoba, której wizerunek zostaje wykorzystany, otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie, jak np. model czy modelka w sesji reklamowej, nie jest konieczne zezwolenie tej osoby na rozpowszechnienie jej wizerunku. Domniemywa się, że ta osoba wyraziła zgodę na wykorzystanie jej wizerunku. Domniemana zgoda jest jednak ograniczana przez indywidualne ustalenia czy zwyczaje, dlatego warto, i w takim przypadku zawrzeć umowę określającą zakres wykorzystania wizerunku.
W przypadku osób, które prowadzą obsługę eventów, jak prelegenci czy hostessy, by uniknąć zbędnych wątpliwości w zakresie dopuszczalności wykorzystania ich wizerunku, również warto zadbać o to, by te osoby podpisały zgodę na wykorzystanie ich wizerunku. Modele pojawiający się na różnych eventach czy hostessy będą w pewnej mierze stanowiły również tzw. szczegół całości, na który wskazuje art. 81 ust. 2 pkt. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Prelegent, hostessa czy gość wydarzenia może zostać uwieczniony np. na zdjęciu z danego wydarzenia i stanowić jedynie szczegół całości. W takim przypadku zastosowanie znajdzie wyjątek przedstawiony w ustawie i wykorzystanie ich wizerunku bez wyraźnej zgody będzie dopuszczalne.
Problem pojawi się jednak, gdy zdjęcie będzie wykadrowane w taki sposób, że będzie zawierało łatwo rozpoznawalny wizerunek, a nie będzie wyłącznie przypadkowym elementem szerszego kadru. Uzyskanie zgody w przypadku eventu nie zawsze jest jednak możliwe. Przed ponoszeniem odpowiedzialności za nieuprawnione wykorzystanie wizerunku można ustrzec się np. poprzez odpowiednie oznaczenie na plakatach, biletach czy w regulaminie wydarzenia, że wydarzenie jest rejestrowane.
Przed organizacją eventu, czy przed wykorzystaniem wizerunku danej osoby, warto w każdym przypadku dogłębnie przeanalizować, czy rozpowszechnianie wizerunku nie będzie naruszało dóbr osobistych tej osoby. Należy zastanowić się, czy wykorzystanie wizerunku będzie mieściło się w granicach wyjątków, o których mowa w ustawie.